بهنود مکری، صدای آمریکا/ ۱ شهریور ۱۳۹۸

نمایش جدید «نیلوفر بیضایی» هنرمند ایرانی با محوریت چالش‌های زنان آسیای میانه روی صحنه می‌رود

«نیلوفر بیضایی» نویسنده و کارگردان ایرانی ساکن آلمان، نمایش جدید خود را ماه سپتامبر آینده روی صحنه می برد. این نمایش که «اگر که عشق گناه است» نام دارد، با رویکردی شاعرانه به بیان محدودیت ها، مشکلات و چالش های زنان در آسیای میانه می پردازد.

در این نمایش، شاعران زن فارسی زبان از کشورهایی مانند ایران، افغانستان و تاجیکستان از دوره های مختلف تاریخی به زبان شعر با یکدیگر سخن می گویند و از رنجهای خود به عنوان زن و شرایط اجتماعی و سیاسی ناهنجاری که در آن زندگی کردند و همچنین از آرزوها و نگاههای خود به عشق و اراده برای تغییر سخن می گویند.

از شعرایی که در این نمایش به آنها اشاره می شود می توان از رابعه بلخی، مهستی گنجوی، جهان ملک خاتون، ژاله قائم مقامی، فروغ فرخزاد، ژاله اصفهانی یا شاعران امروز افغان و تاجیک مانند لیلا صراحت روشنی، خالده فروغ، گلرخسار صفی‌اِوا، نادیه فضل، شهزاده سمرقندی و چهره های دیگر نام برد.

این اثر اقتباسی است از متنی که توسط «ژاله مساعد» مترجم و نمایشنامه نویس ساکن ایران گردآوری شده است، نیلوفر بیضایی آن را کوتاه کرده و با ایجاد تغییراتی در متن به صورت نامتعارفی روی صحنه میبرد.

نیلوفر بیضایی در گفتگو با صدای آمریکا می گوید: «این شاعران در آثارشان از سرگذشت‌های تلخشان در دوره های مختلف تاریخی، از قلمشان و سانسور قلمشان و حضورشان به عنوان زن، از ناهنجاری‌های اجتماعی و سیاسی سخن می‌گویند و این مجموعه بسیار با وضعیت امروز ما همخوانی دارد و انگار بازتاب آن است.»

نیلوفر بیضایی که معمولا رویکردی مینیمالیسیتی در اجرای آثارش دارد، با توجه به محدودیت های موجود، ضمن وفاداری به روح نمایش، از تعداد پرسوناژهای نمایش کاسته و فقط از شش بازیگر استفاده می کند.

بازیگران نمایش بهرخ بابایی، آزاده بهرامی، فرشته ساداتی، ستاره سهیلی، ژاله شعاری و هرمین عشقی هستند.

نمایش «اگر که عشق گناه است» ترکیبی از نمایش، شعر، ترانه، و موسیقی است و نیلوفر بیضایی از المان های متنوع هنری در چهارچوب داستان بهره گرفته است.

او در این باره می گوید: «بسیاری از شعرها را تبدیل به ترانه کردیم و ملودی ها در روند تمرین ساخته شد. در عین حال در بررخی از صحنه های تصویری از موسیقی استفاده کردیم که توسط آرمان سیگارچی ساخته شد. همچنین در جاهایی، آزاده بهرامی که در حقیقت خواننده و نوازنده سه تار است و در این نمایش به عنوان بازیگر نیز حضور دارد، به طور زنده می‌نوازد. خوشبختانه اکثر بازیگرانم صداهای خوبی دارند و برخی از آنها علاوه بر بازیگری خوانندگی نیز می کنند و توانسته‌ایم از صدای آنها که خواننده نیستند نیز در حد مورد نیاز نمایش استفاده کنیم.»

نمایش «اگر که عشق گناه است» برای نخستین بار در شهر فرانکفورت روی صحنه می رود و اجراهای دیگری در سایر شهرهای اروپایی نیز خواهد داشت.

https://ir.voanews.com/a/play-stage-niloufar-beyzaie-woman-iran-poetry/5052793.html?fbclid=IwAR3qFf4FfIHAEyaNeGU-j33gtzaYkqqE9sWcsmoOtsAbK71XDnAt4x2wGR0