Skip to content
مجموعۀ آثار نیلوفر بیضایی
تئاتر در تبعید
مجموعۀ آثار نیلوفر بیضایی
تئاتر در تبعید
برگ نخست
زندگينامه
پروندۀ نمایشها
در بارهی “ همه آنهایی که میشناسیم“
اثری با محوریت جنبش «زن زندگی آزادی» در ایران
دومین روایت تئاتری نیلوفر بیضایی از اعتراضات «زن زندگی آزادی
راویتگر رنجهای زنان
نیلوفر بیضایی و داستان یک مادر و سه دختر
گزارش تصویری “رادیو گوشهکنار”
نیلوفر بیضائی برای دومین بار «زن زندگی آزادی» را به روی صحنه میبرد
در بارهی“از سنگهای بی نشان تا مهسا دختر ایران“
نمایش «بابای پشت شیشه، سنگهای بینشان و مهسا (ژینا) دختر ایران» از نیلوفر بیضایی روی صحنه میرود
گزارش تهمینه رستمی، ۱۰ اسفند ۱۴۰۱
بهنود مکری، ۱۳ اسفند ۱۴۰۱
دربارهی „بازی در بازی“
بانگ نیوز/ ۲۳ مرداد ۱۴۰۰
امیر پوریا، رادیو فردا/ ۸ شهریور۱۴۰۰
بهنود مکری/ صدای امریکا/ ۱۷ شهریور ۱۴۰۰
احمد خلفانی/ رادیو زمانه/ ۱۲ آبان ۱۴۰۰
امیر کَرّاب، گویا نیوز/ ۲۹ آبان ۱۴۰۰
الهه خوشنام، بی بی سی/ ۱ آذر ۱۴۰۰
اخترنیوز/ ۹ آذر ۱۴۰۰
در باره ی“اگر که عشق گناه است
رادیو زمانه/ ۲۹ مرداد ۱۳۹۸
بهنود مکری، صدای آمریکا/ ۱ شهریور ۱۳۹۸
کیهان لندن، ۳ شهریور ۱۳۹۸
رادیو فرانسه/ ۵ شهریور ۱۳۹۸
میترا شجاعی، دویچه وِلِه/ ۱۲ آبان ۱۳۹۸
منصوره شجاعی/ رادیو زمانه/ ۱۶ آبان ۱۳۹۸
سپهر عاطفی، پارسیان/۲۶ آبان ۱۳۹۸
در بارهی“گمشدگان“
رادیو زمانه/ ۱۴ شهریور ۱۳۹۷
رادیو فرانسه/۱۷ شهریور۱۳۹۷
حسین کرمانی، دویچه وِلِه/ ۲۰ شهریور۱۳۹۷
آزاده کریمی، کیهان لندن/ ۱ مهر ۱۳۹۷
بهنود مکری، صدای امریکا /۲۲ آبان ۱۳۹۷
در بارهی „بانو در آینه“
کیان ثابتی /شهرگان/ ۳ اسفند ۱۳۹۶
در بارهی „در این مکان و در این زمان“
رادیو زمانه/ ۱ شهریور۱۳۹۶
محمد تنگستانی، ایران وایر،۲ شهریور۱۳۹۶
صدای آمریکا/ ۸ شهریور ۱۳۹۶
رادیو بینالمللی فرانسه/ ۱۱ شهریور ۱۳۹۶
علی صدیقی، شهروند، ۴ آبان ۱۳۹۶
اختر قاسمی، کیهان لندن/۱۱ آبان ۱۳۹۶
الهه خوشنام، بی بی سی/ ۱۳ آبان ۱۳۹۶
میترا شجاعی/دویچه وِلِه/ ۶ آذر۱۳۹۶
جواد طالعی، شهروند/۳ اسفند ۱۳۹۶
در بارهی „در حضور باد“
رادیو زمانه/۲۷ تیر ۱۳۹۴
یوسف لطیفپور/بی بی سی/۲۳ شهریور ۱۳۹۴
حسین کرمانی، دویچه وِلِه/۱۴ آذر۱۳۹۴
سعید حسینی /تریبون زمانه/ ۲۸ آذر ۱۳۹۴
علی صدیقی/شهروند/ ۲۲بهمن ۲۰۱۶
در بارهی „چهره به چهره در آستانهی فصلی سرد“
اعظم ناصری، شهروند/ ۵ مرداد ۱۳۹۱
فیروزه خطیبی، بی بی سی/۲۵ مرداد ۱۳۹۱
در بارهی“یک پرونده، دو قتل“
افسانه پایدار، شهرزاد نیوز/ ١٥ آبان ١٣٨٨
جواد طالعی، دویچه وِلِه/ ۱۵ آبان ۱۳۸۸
عبدالقادر بلوچ /۳۰ فروردین ۱۳۸۹
در بارهی“از میان کابوسها یا چگونه انقلاب نوه هایش را نیز می بلعد“
دربارهی „سرزمين هيچكس/ بزبان آلمانی“
دربارهی“آوای سكوت“
Prof. Hans-Wolfgang Nickel/blz 1/2007
Jamal Tuschick (FR-Online) 25.01.2007
دربارهی „بيگانه چون تو و من“
جواد طالعی/شهروند، ۴ آبان ۱۳۸۵
Konstanze Ehrmann/Rhein-Main.Net-Kritik, 2006
Fremd wie Du und Ich/ Rhein-Main.Net-Kritik,2006
Kritik zu „Fremd wie Du und Ich“ von Thomas Beckermann/ 2007
در بارهی „بوف کور“
محمود خوشنام ـ بی بی سی/۱۹ آذر ۱۳۸۳
جواد طالعی، شهروند، ۱ دی۱۳۸۳
در بارهی “بوف کور/ اجرای دو زبانه فارسی ـ آلمانی”
Julia Drevermann, Mainzer Rhein Zeitung/ 09.11.04
Algemeine Zeitung/11.11.04
در بارهی „نه بهشت، نه جهنم“
دربارهی „سه نظر درباره ی يك مرگ“
قاضی ربيحاوی، كيهان لندن/ ٢٠٠٢
دربارهی „روياهای آبی زنان خاكستری“
در بارهی“قطعهای بدون نام“
دربارهی „چاقو در پشت“
دربارهی „سرزمين هيچكس“
دربارهی „بازی آخر“
واراند،سایت ماها/ آذرماه ۱۳۸۴
دربارهی مرجان، مانی و چند مشکل کوچک
سونيا غفاری ،كانون زنان ايرانی/ ۲۵ آبان ۱۳۸۴
در بارهی „بانو در شهر آينه“
متون نمايشی
متن بانو در شهر آينه
متن بازی آخر
متن مرجان، مانی و چند مشكل كوچك
متن سه نظر درباره يك مرگ
متن سرزمين هيچكس
متن بوف كور
مقالات تئاتری و سينمايی
سویههای تاریک انسانی در آثار نابغه جوانمرگ تئاتر دنیا
هاینریش هاینه: شاعر اندیشمند و روشنفکر آزادیخواه
کلاوس من: فرزند سرکش و تابوشکن خلاق در چند قدمی مرگ خودخواسته
برتولت برشت، شاعر تبعید و تئوریسین خردگرای تئاتر
بوف کور بر صحنه تئاتر
نگاهی به زندگی و آثار غلامحسین ساعدی
تئاتر در دوران تاریکی
تولدت مبارک! برای پدرم بهرام بيضايی به مناسبت شصت و نهمين سال تولدش
نگاهی به تاريخ نمايش در ايران از آغاز تا سال١٣٥٧
ابراهيم مكی، نمايشنامه نويس و كارگردان فرهيختهی تئاتر ايران
گفتگو با مريم هوله و هومن عزيزی
تئاتر، جامعه، سياست
شاهرخ مشكين قلم و “ زهره و منوچهر “
شاهرخ مشكين قلم، جادوگر صحنه
نگاهی به تاريخ نمايش در ايران
گئورگ بوشنر و“مرگ دانتون “(٢)
گئورگ بوشنر و “مرگ دانتون“(١)
زندگی آثار و افكار “ كلاوس مَن“ ، نويسندهی تبعيدی
تئاتر مستند (٣)
بدنبال رد پای زنان در آثار فيلمسازان خارج از كشور
دستاورد سالهای سخت
تئاتر، بازی و واقعيت
نگاهی به يك دهه تئاتر در تبعيد
تئاتر مستند (٢)
آنتون آرتو و تئاتر خشونت
تئاتر مستند (١)
نگاهی به فيلمی ممنوع از يك فيلمساز ممنوع الشغل !
ویژگی تئاتر رضا عبدو (٢)
ويژگی تئاتر رضا عبدو (١)
تئاتر اَبزورد ( پوچی )
به سوی تئاتر – رقص (٣)
به سوی تئاتر – رقص (٢)
به سوی تئاتر – رقص (١)
كودكی را جامهی ديگر پوشاندن
خطوط هندسی يك جادو
با بدن انديشيدن
ما در كجای زمان ايستادهايم؟
تئاتر فمينيستی
نگاهی به نقش زن در سينمای ايران تا دههی هفتاد
كاربرد تئاتر امروز و ضرورت تجديدنظر در فعاليتهای نمايشی خارج از كشور
مقالات اجتماعی و سياسی
فروغ فرخزاد در آینه نگاهها و قضاوتها
زن بودن ساده نیست
یادی از سیروس وقوعی، سینماگر و شاعر، حضوری عاشقانه در متن مرگ
زنی با قامت بلند، قدمهای استوار و سیگاری در دست، در اندوه مرگ سیما کوبان
پرستو در خانهی آزادی
صدای اقتدار ملت
تنها انتخاباتی دارای اعتبار است که آزاد باشد
جنبشی که فرو نخواهد نشست
به یاد رفتگان، برای زندگان!
هنر، سانسور و خودسانسوری در سايهی توتاليتاريسم اسلامی با نگاهی به تئاتر و سينما در ايران
تاًملی در امروز و طرحی برای فردا
اقليّت از نگاه حكومت اسلامی
ميرزا فتحعلی آخوندزاده، پيشگام فكری مشروطه در چندين عرصه
دختران ايران
“ زن“ بودن و “ مرد“ بودن در جامعهی سنت گرا
همجنسگرايی و حقوق همجنسگرايان
ناسيونال – اسلاميسم يا گفتمانسازی نوين حكومت اسلامی
صادق هدايت، نويسنده و انديشمند ايرانی
سكولاريزاسيون و آزادی زن
حركت بسوی دمكراسی يعنی عبور از حكومت تامگرای دينی
جبههی فراگير دمكراسیخواهی و تفاوت بنيادين آن با شعار “همه با هم“!
فراخوانملیِ برگزاری رفراندوم، يك حركت تحولخواهانه و ساختارشكن
زنان آزاديخواه ايران از طاهره قرةالعين تا پروين اعتصامی
در بزرگداشت غلامحسين ساعدی و نادر نادرپور
رمز بقای حكومت دينی، رازی نه چندان پنهان
عبور از گذشته و حركت بسوی آينده
حقوق زن، حقوقبشر است
داريوش همايون – آينهای در برابر خويش، آينهای در برابر ديگران
عدم شركت در “انتخابات“ نشانهی بلوغ جنبش دمكراسیخواهی در ايران
مجلس هفتم، جنبش فراگير دمكراسیخواهی و شعار رفراندوم
حقوق زن در ايران، مسئله صرفاً فرهنگی يا صرفاً سياسی
هنر در هيچ موقعيتی مرگپذير نيست
مهشيد اميرشاهی در آينهی „هزاربيشه“
منتظر“منجی“ نمانيم، منجی خود ماييم !
چرا اهدای جايزهی صلح نوبل به خانم شيرين عبادی را مثبت ارزيابی میكنم
شيرين عبادی، جايزهی صلح نوبل و صدای مردم ايران
ارتباط ميان روشنفكری و اسلامِ سياسی از مشروطه تا امروز (بخشسوم : حكومت محمدرضا پهلوی)
لطفا “هدف“ را تعريف كنيد !
ارتباط ميان روشنفكری و اسلام سياسی از مشروطه تا امروز\بخش دوم : آغاز سلسلهی پهلوی و دوران رضاشاه
از بس ستاره كشتيد، روی زمان سياه است
جنبش دمكراسیخواهی ايران، اهداف و موانع
ارتباط ميان روشنفكری و اسلام سياسی از مشروطه تا امروز
گردنبند مقدس
هنرمند تبعيدی
جنگ عراق و آمريكا و منافع ملی ما
تنهاترين پرندهی عاشق“ ، خيل بيشمارِ همراهان را ببين !
٨ مارچ، روز تجديد پيمان زنان ايران!
ارزيابی سخنان سه زن در“همايش زنان“!
بحران هويت، رؤيای آزادی، مهر وطن
ارتباط ميان“ تنفروشی“ و ساختار فكری“حكومت اسلامی“
ما خواهان تحكيم موقعيت دولت جمهوری اسلامی ايران در منطقه هستيم!
اصلاحطلبیِ دينی، روشنفكریِ اصلاحطلب، سانسور انديشه و چند معضل ديگر
“ فاتح شدم، خود را به ثبت رساندم، پس زنده باد ! “
پيشداوری“ و “ تعصب“ يا “خودی“ و “غيرخودی“ در ادبيات و جامعهشناسی آلمان از عصر روشنگری تا قرن بيستم
سال نو يا سالی ديگر !
جنبش اصلاحطلبی را تعريف كنيد!
مدرنيتهی ايرانی يا بلاتكليفی ملی !
سه يادداشت
هنرمند تبعيدی
مهشيد اميرشاهی در آينهی „هزاربيشه“
آغاز جداسری از ما نبود
كوچهی بنبست تهمت و افترا!
فمينيسمِ “كهنه شده“ و تعزيهی “نوگرا“ !
چرا در فستيوال تئاتر ايرانیِ كلن شركت نمیكنيم
ما هنرمنديم، يعنی كه خاريم در چشم خودمطلقبينان …
ما وجود داريم و تلاش میكنيم، بر ضد فراموشی!
همزيستیِ انسانهای برابر
خانم شهلا لاهيجی اولين زن ناشر ايران نيست !
مطالبات و موانع شكلگيری جنبش زنان ايران
رعايتمنطق در بيانانديشه و احترام بهديگری، پيششرط هرگونه گفتگوست !“
روزنامهنگاری كه با نشر كذب خود را بیاعتبار میسازد !
تهديد ناموس ملی !
دعوت به قرون وسطا در آغازهی قرن بيست و يكم
دفاع از جنبش زنان داخل كشور يا دفاع از زنان وابسته به رژيم؟
فمينيسم يعنی مبارزه با جبر تاريخ
از میان مصاحبهها
زبان فارسی برای من خانه و آشیانه است
«مسائل زنان پاشنهٔ آشیل جمهوری اسلامی ایران
سیمای زنِ هنرمند در تبعید
در سینمای ایران سرکشیِ زن به سخره گرفته میشود
هر هنرمندی الزاماً روشنفکر نیست
چالش مشترک هدایت، آخوندزاده و آدورنو در میهمانی نیلوفر بیضایی
ذات افراد مورد قضاوت تاریخ قرار نمیگیرد
«در حضور باد» در لندن؛ از بیضایی تا بیضایی
به زندگی من خوش آمدید
فروغ فرخزاد و قرةالعین: جسارت در فراتر رفتن از مرزها
طاهره قرةالعین و فروغ فرخزاد در دو تابلو
«چهره به چهره» در آلمان، با دو زن سنتشکن
دو زن بیهمتا در تاریخ ایران و آرزوهاشان
رویارویی با دو چهره در آستانهی فصلی سرد
گفت و گوی ناصر رحمانینژاد با نیلوفر بیضايی
زنان نویسنده و تجربه تبعید و مهاجرت
گفتگوی توانا با نیلوفر بیضایی
تجربه بوف کور بر صحنه؛ «هدایت ما را ول نخواهد کرد»
اسلام ايدئولوژيک و تصرف دستاوردهای روشنفکری مشروطه
„یک پرونده دو قتل “ به روایت نیلوفر بیضایی
من و انتخابات، یکسال بعد: نیلوفر بیضایی
„یک پرونده، دو قتل“ • گپی با نیلوفر بیضایی
جنبش زنان در برابر سرکوب از پا ننشسته است
نیلوفر بیضایی و بازی غربت در تئاتر
مصاحبهای منتشرنشده از شاهرخ تندرو صالح با نيلوفر بيضايی
بهمناسبت اجرای نمایش „بوف کور“ در فستیوال تیرگان/ تورنتو
در جستجوی تحول بيرون از انتخابات نظام
پيروزی و دستآورد تاريخی دوبعدی
مصاحبه با سايت ادبيات و فرهنگ
مصاحبه با سايت تلاش آنلاين
مصاحبهی اختصاصی سايت گزارشگران با نيلوفر بيضايی
زنان تئاترساز ايرانی در آلمان
گفتوگوی شهروند با نيلوفر بيضايی دربارهی دو نمايش تازهاش
دمکراسی و آزادیخواهی جنبش رفراندم، بازتاب گفتمان و عمل
عدم اتكا به قدرت نيروی دينی و روشنگری و ترويج خواست و ضرورت جدايی دين از دولت بعنوان پيششرط برقراری دمكراسی در ايران است
آيا ما ملت از قبای دوختهی رژيم بر پيکرمان ناخرسنديم؟
بوف كور به دنبال مقصر نامعلوم نميگردد، بلكه ما را به „بازنگری در خود“ فرا ميخواند
نيلوفر بيضايی به روايت نيلوفر بيضايی
تابوها را بايد شکست!
ظرفيتهای بسيار زياد سبک سورئاليستی « بوف کور»
دو انقلاب، دو الگو و جدال دو نسل
گفتگو با نيلوفر بيضايی
گروه تئاتر دريچه
جستجو برای: